Lees voor

Veelgestelde vragen

Ik ben me aan het oriënteren op een woning bij Laurens Wonen.

1. Ik wil graag een woning huren bij Laurens Wonen, hoe doe ik dat?
De sociale huurwoningen van Laurens Wonen vindt u in Rotterdam. Met één uitzondering in Barendrecht. In totaal zijn er 18 wooncomplexen waar u een appartement kunt huren. Deze (overwegend huurtoeslag toegankelijke) appartementen bieden we aan via www.woonnetrijnmond.nl. Gaat u naar deze website om ons aanbod te bekijken en zet de volgende stappen om u in te schrijven voor een woning:

  • Voor 10 euro per jaar schrijft u zich in op www.woonnetrijnmond.nl
  • Reageer op de woning die u aanspreekt met uw inschrijfnummer. Let op: u kunt maar op twee woningen tegelijk reageren. Hoeveel kans u maakt op een woning is onder andere afhankelijk van hoe lang u ingeschreven staat en een eventuele urgentie of zorgindicatie.

2. Hoe vraag ik een woonpas aan?
Op Woonnet Rijnmond of na een telefonisch gemaakte afspraak bij een van de aangesloten woningcorporaties, zoals Laurens Wonen, kunt u zich inschrijven. Hiervoor moet u uw inkomensgegevens meenemen (een recente Inkomensverklaring of Aanslag van de Belastingdienst) en uw IBAN banknummer. U betaalt hiervoor € 10,- inschrijfgeld per jaar via een automatische incasso. Houdt u er rekening mee dat u in de stadsregio Rotterdam een inschrijfnummer nodig heeft van Woonnet Rijnmond.

3. Hoe gaat het Woonnet in zijn werk?
U bekijkt het woningaanbod en reageert op maximaal twee woningen. Iedere dag plaatsen we om 20:00 uur de nieuwe woningen op de Woonnet. Woningen staan vijf dagen op de website. Als een van uw reacties is verwijderd, kunt u op een ander appartement dat u aanspreekt weer reageren. Als u een woning tegenkomt waar u enthousiast over bent, maar heeft u al op twee woningen gereageerd, dan kunt u via ‘mijn account’ een reactie intrekken.

Als één van de advertenties waarop u heeft gereageerd van de site af is dan kunt u weer reageren op een andere woning. De bestaande reactie wordt vanaf dat moment in behandeling genomen door onze medewerkers.

4. Wat is een sociale huurwoning?
Een sociale huurwoning is een woning onder een bepaalde huurgrens die over het algemeen door woningcorporaties wordt verhuurd. De woningen zijn betaalbaar voor mensen met lagere en middeninkomens. Laurens Wonen is vanuit wetgeving verplicht om haar woningen passend toe te wijzen.

5. Wat is passend toewijzen?
Met een passende toewijzing bedoelen we dat als u een woning wordt toegekend, de huurprijs passend is bij uw inkomen. Alle corporaties zorgen er zo voor dat de goedkoopste huurwoningen worden verhuurd aan mensen met de laagste inkomens. De woningen met een hogere huurprijs wordt aan mensen met een hoger inkomen verhuurd.

6. Wij zijn met z’n tweeën. Hoe wordt ons inkomen bepaald?
Om te bekijken u of in aanmerking komt voor een woning, bekijken we uw beiden inkomens. Het inkomen waarmee wordt gerekend, is het verzamelinkomen over het voorgaande kalenderjaar. U vindt dit verzamelinkomen op de Aanslag van de Belastingdienst. Heeft u een DigiD? Dan kunt u na inloggen een Inkomensverklaring hier downloaden.

7. Ik heb met spoed woonruimte nodig, en nu?
Woont u in de regio Rotterdam en heeft u vanwege een persoonlijke noodsituatie dringend een andere woning nodig? Dan kunt u mogelijk urgentie aanvragen en met voorrang een woning zoeken. In de regio Rotterdam voert Stichting Urgentiebepaling Woningzoekenden Rijnmond (SUWR) de urgentietaak uit. Voor meer informatie kijkt u op www.suwr.nl. U kunt ook contact opnemen met Laurens Wonen om te bespreken of een urgentieverklaring noodzakelijk en mogelijk is.

8. Wat is een urgentiebepaling?
Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang op de andere woningzoekenden. In deze verklaring staat voor welke woningen u voorrang krijgt. Het woningtype staat vermeld, net zoals het aantal kamers, de maximale huurprijs en het zoekgebied. Als u de urgentieverklaring heeft ontvangen, wordt van u verwacht dat u in de drie maanden erna zoveel mogelijk reageert op passend woningaanbod op Woonnet Rijnmond.

9. Hoe vraagt u urgentie aan?
Voor het aanvragen van urgentie neemt u contact op met uw eigen verhuurder of een woningcorporatie in uw eigen woonplaats. Woont u buiten de regio Rotterdam, dan uw een urgentieverklaring in Rotterdam geldig in twee gevallen:
1. Als u langdurig afhankelijk bent van directe zorg van een instelling of als u mantelzorg ontvangt of verleent aan een zorgbehoevende in de regio Rotterdam.
2. Als u vanwege geweld en/of bedreiging in een Blijf van mijn lijf huis verblijft en het noodzakelijk is om naar de regio Rotterdam te verhuizen omdat terugkeer naar de gemeente van herkomst niet tot de mogelijkheden behoort. Als u op een van deze gronden een urgentieverklaring heeft gekregen buiten de regio, dan is deze niet vanzelf geldig in de regio Rotterdam. De urgentieverklaring moet dan bij het SUWR opnieuw worden aangevraagd.

10. Wat kost de aanvraag van een urgentieverklaring?
Het aanvragen van een urgentieverklaring kost altijd € 35,-. Als u de verklaring wilt aanvragen om medische redenen, dan kan hier een medisch adviseur aan te pas komen. Dit medische onderzoek kost € 50,-. Het aanvragen van een urgentie kost dan € 85,-. Is een medisch onderzoek niet nodig dan ontvangt u uw € 50,- terug.

 

Bijkomende kosten bij de huur

11. Wat zijn servicekosten?
U betaalt servicekosten zodat we kunnen voorzien in bijkomende diensten in het wooncomplex. Denkt u bijvoorbeeld aan de schoonmaak van algemene ruimten en de verlichting van de gangen. Maar ook de huismeester en het onderhoud van de tuin worden van de servicekosten betaald.

De servicekosten komen bovenop de kale huur. Na elk kalenderjaar berekent Laurens Wonen de werkelijke kosten die dat jaar zijn gemaakt. Op basis daarvan ontvangt u een nacalculatie waarin staat of u teveel of te weinig betaald heeft.

12. Wat zijn stookkosten?
Stookkosten betaalt u als Laurens Wonen de warmte levert in het wooncomplex. Het gebouw heeft dan een eigen verwarmingsinstallatie en de woning wordt verwarmd door middel van blokverwarming. In uw maandelijkse huur wordt een voorschotbedrag opgenomen voor deze kosten. Woont u in een woning met een eigen CV-ketel of met stadsverwarming met een eigen meter in de meterkast dan betaalt u direct aan de energieleverancier.

13. Wanneer ontvang ik de eindafrekening stook- en servicekosten?
Na elk kalender jaar stuurt Laurens Wonen u voor 1 juli een eindafrekening van de stookkosten en de servicekosten.

 

Inkomen & huurtoeslag

Of u in aanmerking komt voor huurtoeslag is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen, uw vermogen en van de huurprijs van uw woning. Ook uw leeftijd en de samenstelling van uw huishouden spelen een rol.

14. Hoe kunt u huurtoeslag aanvragen?
Wellicht ontvangt u nu huurtoeslag of heeft u straks in uw nieuwe woonsituatie recht op huurtoeslag. Als u op dit moment al huurtoeslag ontvangt, dient u de nieuwe huurgegevens door te geven aan de Belastingdienst. Wanneer u op het oude adres géén huurtoeslag ontvangt kunt u deze aanvragen. In beide gevallen dient u uw aanvraag of wijziging door te geven via Mijn toeslagen op.

U heeft hiervoor uw DigiD inloggegevens nodig. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan hier aan . U kunt uw aanvraag of wijziging ook doorgeven via de Belastingtelefoon. Het telefoonnummer is 0800 – 0543. Houd uw BSN (burgerservicenummer) en uw huurcontract met de juiste adres- en huurgegevens bij de hand als u belt.

15. Wat moet ik doen als mijn huur of inkomen verandert?
U vraagt eenmalig huurtoeslag aan. Daarna krijgt u de toeslag elk jaar vanzelf. Als er iets verandert in uw woonsituatie of inkomen geeft u dat door aan de Belastingdienst. Zo voorkomt u dat u te veel of te weinig krijgt uitbetaald. Wees u ervan bewust dat u huurtoeslag altijd ontvangt op basis van de gegevens die bij de Belastingdienst van u bekend zijn. Dat betekent dat als uw inkomen hoger is dan opgegeven, de kans bestaat dat u een gedeelte van de huurtoeslag terug moet betalen. De jaarlijkse huurverhoging wordt door Laurens Wonen aan de Belastingdienst doorgegeven. U hoeft zelf geen actie te ondernemen.

16. Hoe toon ik aan dat ik met mijn inkomen de woning kan huren?
Wij controleren uw inkomensgegevens om er zeker van te zijn dat u niet in financiële problemen komt door een te hoge huurprijs. Laurens Wonen moet haar woningen passend toewijzen. Dat betekent dat bij de toewijzing van een appartement gekeken wordt naar de hoogte van het inkomen. Zo voorkomen we dat mensen met een lager inkomen een appartement met een te hoge huur wordt toegekend en mensen met een hoger inkomen de appartementen met de lagere huren bewonen.

Om te kunnen bepalen of u de woning kunt huren hebben we de volgende documenten nodig, deze neemt u mee naar uw eerste bezichtiging:

  • een inkomensverklaring van de Belastingdienst met uw verzamelinkomen
  • uw identiteitsbewijs

Bij een inkomenswijziging ten opzichte van het inkomen dat op de inkomensverklaring van de Belastingdienst staat, bijvoorbeeld omdat u de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, of een andere baan heeft:

  • Een kopie van uw laatste jaaropgave van werkgever, pensioen en/of AOW
  • Een kopie van uw laatste drie maandopgaves van werk, pensioen en/of uitkering

Indien u zelfstandig ondernemer bent kunt u doorgaans geen Inkomensverklaring van de Belastingdienst overleggen waar het verzamelinkomen op vermeld staat, omdat u uw aangifte later indient dan ‘gewone’ particulieren. Voor de inkomensbepaling is dan de resultatenrekening dan wel de aangifte over het afgelopen jaar nodig.

Als u uw huurcontract komt tekenen, wordt de eerste huurbetaling op kantoor of op locatie bij onze woonconsulent voldaan. U kunt alleen via pin betalen. U ontvangt na ondertekening van het huurcontract meteen de sleutel van uw woning.

17. Als ik met pensioen ga dan daalt mijn inkomen. Hierdoor kan ik op andere woningen reageren. Wat is wijsheid?
Als u over de juiste papieren beschikt waarop vermeld staat wat uw nieuwe inkomen wordt, dan kunt u op Woonnet Rijnmond uw inkomen aanpassen. Als u een woning krijgt toegewezen, moet u uw huidige inkomen kunnen aantonen. Als u de juiste documenten niet bij u heeft, kunnen wij u de woning helaas niet aanbieden. Om welke documenten het gaat, kunt u lezen bij vraag 15: Hoe toon ik aan dat ik met mijn inkomen de woning kan huren?

18. Inschrijven bij de Gemeente
Na het ondertekenen van het huurcontract dient u zich bij de gemeente te laten inschrijven op het nieuwe adres. Dit wordt geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP, voorheen Burger Zaken). Via gemeente Rotterdam kunt u uw verhuizing doorgeven. U heeft hiervoor uw DigiD inloggegevens nodig. Of u kunt persoonlijk bij de deelgemeente langsgaan om uw verhuizing door te geven. Maak dan vooraf telefonisch een afspraak via telefoonnummer 14010.

19. Welke (woon) verzekering heb ik nodig?
Elke huurder is verantwoordelijk voor een eigen aansprakelijkheids- en inboedelverzekering. De gevolgen van brand, lekkage, inbraak of stormschade zijn niet gedekt door de opstalverzekering van Laurens Wonen. We raden u aan een inboedelverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Als u uw scootmobiel of fiets in de collectieve fietsenberging stalt, houdt u er dan rekening mee dat deze niet onder uw inboedelverzekering vallen. U kunt hier een aparte verzekering voor afsluiten.

20. Is een scootmobielverzekering verplicht?
Nee, u bent niet verplicht een scootmobielverzekering af te sluiten, maar we raden het wel aan. Mocht er per ongeluk schade ontstaan, bijvoorbeeld door de automatische schuifdeuren of door de lift, dan bent u hiervoor verzekerd.

21. Warmte Wet
Voor bewoners die zijn aangesloten op een collectieve warmte-installatie zoals blokverwarming, is het niet mogelijk zelf een warmteleverancier te kiezen. Collectief opgewekte warmtesystemen zijn stadsverwarming, blokverwarming en warmte-koude-opslagsystemen. De gebruikte warmte per appartement wordt afgelezen van de meter op de radiatoren in de woning. In deze situaties is Laurens Wonen de warmteleverancier.

22. Zijn er bijkomende kosten bij het tekenen van de huurovereenkomst?
U betaalt na het tekenen van de huurovereenkomst eenmalig administratiekosten. De hoogte van deze administratiekosten verschilt per gebouw. U betaalt altijd € 60,-. Gaat u in het woongebouw Emmahuis wonen, dan moet u € 78,50 betalen.

 

Wat mag er wel en wat mag er niet?

23. Zijn alle woningen rolstoel geschikt?
Nee, niet alle woningen zijn rolstoelgeschikt. Per wooncomplex staat vermeld of deze rollator- of rolstoelgeschikt is.

24. Is het in de wooncomplexen mogelijk dat mijn familie komt logeren?
In de omschrijvingen van de wooncomplexen staat vermeld of er logeerkamers aanwezig zijn. Onderstaande wooncomplexen hebben één of meerdere logeerkamers: Kreilerburcht, De Grindhorst, Emmahuis, Laurens, Nieuw Verlaat en De Sevencamp.

25. Zijn huisdieren toegestaan?
Ja, in al onze wooncomplexen zijn huisdieren toegestaan. Houdt u er rekening mee dat uw medebewoners geen overlast mogen ondervinden van uw huisdier. Honden moeten in de algemene ruimten (kort) aangelijnd zijn.

26. Is er een Internetaansluiting in mijn appartement?
Nee, er is geen internetaansluiting. U dient deze zelf aan te vragen bij een provider.

27. Mag mijn dochter of zoon tijdelijk bij mij wonen?
Nee, logeren mag maar kinderen mogen niet bij de gemeente worden ingeschreven op het adres van de woning.

28. Mag ik roken in mijn appartement?
Ja, u mag roken in uw appartement. Zorgt u er wel voor dat uw buren er geen last van hebben als u bijvoorbeeld rookt op het balkon.

 

Ik ben huurder

Reparaties, storingen & veiligheid

29. Wat doet de huismeester?
In ieder wooncomplex is de huismeester het aanspreekpunt voor bewoners. Hij levert een bijdrage aan een goed woon-en leefklimaat in en om het wooncomplex. De schoonmaak van de algemene ruimten zoals de lift, de entreehal en het trappenhuis worden door hem gecontroleerd. Daarnaast beantwoordt de huismeester uw vragen en neemt hij reparatieverzoeken in behandeling. U kunt de huismeester ook vragen om hulp bij kleine klusjes, daar kan hij bij helpen als er tijd voor is.

30. Hoe kan ik de huismeester bereiken?
De huismeester kunt u niet bellen. Als u hem nodig heeft voor een reparatieverzoek of een andere vraag, kunt u een briefje in zijn brievenbus doen. Voor spoedeisende vragen of reparaties kunt u bellen naar ons kantoor via telefoonnummer 010 407 07 04 of door gebruik te maken van ons contactformulier. Wij vragen de huismeester dan om contact met u op te nemen.

31. Hoe meld ik een reparatieverzoek?
Een reparatieverzoek kunt u melden via het reparatieformulier. Ook kunt u reparatieverzoek doen aan de huismeester door middel van een briefje in de brievenbus van de huismeester. Lees hier meer over reparaties.

32. Spoedeisende reparaties
Voor een reparatie die niet kan wachten tot de volgende dag kunt u bellen naar telefoonnummer 010 407 0770.

33. Het riool is verstopt, wat nu?
Als het riool verstopt zit dan kunt rechtstreeks contact opnemen met Zegwaard 0800 2626161. De reparatie is verzekerd, dus u ontvangt geen rekening.

34. De CV-ketel is in storing?
De reparatie aan een Cv-ketel kunt u zelf melden. Op uw CV-ketel is een sticker geplakt met daarop de contactgegevens van het bedrijf dat onderhoud en reparaties verricht.

35. Wie betaald reparatie?
In de brochure Onderhouds ABC die u heeft ontvangen tijdens het tekenen van het huurcontract staat vermeld wie verantwoordelijk is voor welke reparatie en wie wat betaalt. U kunt deze brochure hier nog eens downloaden.

36. Ik ben mijn sleutels kwijt, heeft Laurens Wonen een reservesleutel?
Laurens Wonen bewaart geen reservesleutels. U ontvangt alle sleutels bij het tekenen van de huurovereenkomst. Als u bent buitengesloten dan kunt u contact opnemen met Van Delft Slotenmaker 010 – 2736300. Deze kosten van het openmaken van uw deur zijn voor uw eigen rekening.

37. Welke sleutels lever ik in als ik de huur opzeg?
U levert alle sleutels die u heeft ontvangen tijdens het tekenen van de huurovereenkomst en eventuele extra bestelde sleutels. Voor de extra bestelde sleutels ontvangt u geen vergoeding. Als u de huur opzegt, overlegt de opzichter met u hoeveel sleutels u heeft. Als u één of meerdere sleutels niet inlevert, brengen wij de kosten hiervan in rekening.

38. Rookmelders
In al onze appartementen zijn rookmelders geplaatst met een batterij die u zelf moet vervangen. De rookmelder geeft een piepsignaal als de batterij leeg is. In de wooncomplexen Laurens en Emmahuis zijn de appartementen uitgerust met rookmelders die aangesloten zijn op het lichtnet. Deze zijn voorzien van een batterij voor nood. Als de elektriciteit uitvalt, neemt de batterij de functie over. Als de batterij vervangen dient te worden, geeft deze een pieptoon. U kunt de pieptoon uitschakelen door met een lang voorwerp op de knop in het midden van uw rookmelder te drukken. Als u een nieuwe batterij in huis heeft en u kunt zelf niet bij uw rookmelder, dan kunt u aan de huismeester vragen om de batterij voor u te vervangen.

 

Documenten om u verder te verdiepen

Energielabel Sinds 1 januari 2008 hebben alle woningen een energielabel. Hieraan kunt u aflezen hoe energiezuinig uw woning is, of juist niet. U kunt het energielabel vergelijken met de labels van bijvoorbeeld koelkasten en auto’s. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Warmteverbuiksmeting PDF
Informatie over warmtekostenverdelers, warmtemeters en koud- en warmwatermeters vind je hier.

Laurens Thuiszorg
Er is een kantoor van Laurens Thuiszorg aanwezig in de volgende wooncomplexen:

  • Emmahuis, Statenweg
  • Nieuw Verlaat, F. Bordewijkstraat
  • Kerkeplaats, Jacob Catstraat
  • Bertrand Russell, Bertrand Russellplaats